Barn- och fritids­programmet

Barn- och fritidsprogrammet är ett brett yrkesförberedande program som täcker flera olika intresseområden. Programmet riktar sig allra mest till dig som i framtiden är intresserad av att arbeta som exempelvis barnskötare, lärare eller förskollärare.

Du har möjlighet att läsa in den grundläggande behörigheten till högskolan.

Vår inriktning

Vi erbjuder en inriktning inom Barn- och fritidsprogrammet. Pedagogiskt och socialt arbete, yrkesutgången är barnskötare och du gör utbildningen som gymnasielärling

• Vår utbildning förbereder dig främst för att i framtiden arbeta inom skolområdet, fokus på barns lärande och utveckling.
  • Du lär dig att leda olika aktiviteter för barnen samt vara med och planera verksamheten.
  • På inriktningen läser du kurserna socialt arbete 1 och pedagogiskt arbete. Du kommer att bl.a. att få kunskaper om sociala processer och förhållanden.
  • Din praktikperiod är en ovärderlig tid där du får prova på att använda dina nya kunskaper i praktiken och knyta nyttiga kontakter.
  • Praktiken görs i första hand på kommunens förskolor.

Blanda Teori och praktik

Något som utmärker Barn- och fritidsprogrammet är de varierande arbetssätten. Vissa perioder kommer du att befinna dig ute på praktik för att samla på dig nyttig arbetslivserfarenhet. Andra dagar är du och dina klasskamrater ute i naturen eller inne i klassrummet och arbetar med olika projekt eller temaarbeten.

Målet med utbildningen

Det huvudsakliga målet med dina tre år på Barn- och fritidsprogrammet är att få grundläggande kunskaper för arbete med människor i alla åldrar inom pedagogiska och sociala yrkesområden, men även inom kultur och fritidssektorn.

Vad händer under och efter utbildningen?

Under utbildningen

År 1 läser du grundlägande kurser inom gymnasie- och programgemensamma ämnen.

År 2 och år 3 läser du mer av inriktning och programfördjupning, samt gör halva din utbilning ute på praktikplats, som gymnasieläring

Efter utbildningen

Kan du arbeta inom bland annat följande yrken: barnskötare, elevassistent, personlig assistent eller arbete med stöd och service inom funktionshinderområdet.

Gymnasiegemensamma 700p - 900p

Engelska 5

* Engelska 6 (valbar från år 2)

Historia 1a1