Introduktions­programmen

Introduktionsprogrammen riktar sig till dig som ännu inte uppnått behörighet till ett nationellt program. Syftet med introduktions­programmen är att öppna upp dina möjligheter för fortsatta studier eller visa på olika vägar in i yrkeslivet. Vår uppgift är att möta alla de behov som kan finnas hos ungdomar som av någon anledning inte är behöriga att läsa ett nationellt gymnasieprogram.

Du som kommer till oss möts av en mycket kompetent personal. Vårt fokus är att just du ska nå dit du vill, oavsett om det gäller vidare studier eller ett yrke. Vi jobbar här för dig och din trygghet.

På Introduktionsprogrammet kan du

• Läsa de grundskoleämnen du saknar godkänt betyg i
  • Kombinera praktik med studier
  • Få utbildningen anpassas efter dina individuella behov.
  • studiehandledning i ditt modersmål. Kontakta då din mentor.

Vad säger våra elever om programmet?

• Jag har fått mycket personligt stöd, för att kunna gå vidare
  • Jag fick mogna i min egen takt och det stärkte mitt självförtroende
  • Från början kändes det jobbigt att börja på IM, men det var mycket bättre än jag trodde

Introduktionsprogram

På Bessemerskolan erbjuder vi alla fyra introduktionsprogram. IMV, IMY, IMA och IMS.

• Programinriktat individuellt val är en utbildning som ska leda till antagning på ett nationellt program inom ett år.
  • För att vara behörig behöver du ha godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk, engelska eller matematik samt minst fyra andra ämnen eller ha godkänt betyg i svenska/ svenska som andraspråk, engelska, matematik och minst tre andra ämnen.

• Yrkesintroduktion riktar sig i första hand till dig som inte är behörig till ett nationellt yrkesprogram.
  • Det är en yrkesinriktad utbildning på 2 år som ska underlätta för dig att etablera dig på arbetsmarknaden, eller förbereda dig för vidare studier.
  • Vi erbjuder ett yrkespaket inom fordon-och transport och ett yrkespaket inom vård- och omsorg.

• Individuellt alternativ anpassas individuellt efter dina behov.
  • Det här alternativet riktar sig främst till dig som saknar behörighet till nationellt yrkesprogram.

• Språkintroduktion vänder sig till dig som nyligen kommit till Sverige och som vill få en utbildning med en tyngdpunkt i det svenska språket för att kunna gå vidare till gymnasieskolan eller annan utbildning.

Ansökan till programmen är öppen från 4 augusti

Ansök via: Ansökan till Introduktionsprogrammen,

Biträdande rektor Stefan Molander
stefan.molander@edu.sandviken.se
Ansvarar för IMA, IMS, IMV, IMY

Biträdande rektor Anna-Karin Broström
anna-karin.brostrom@edu.sandviken.se
Ansvarar för delar av IMA

Stuide- och yrkesvägledare IM
Maria Lind maria.lind@edu.sandviken.se
Emma Magnusson emma.magnusson@edu.sandviken.se

Besöksadress: Industrivägen 6
Postadress: Mediaprogrammet Bessemersklan, Industrivägen 7, 811 80 Sandviken

Läs mer om programmet på Skolverket Länk till annan webbplats.